نوشته شده توسط : amlakazimi

مسکن موضوعی است که همه‌ی افراد روزی با آن درگیر بوده یا خواهند شد. همه‌ی ما در خانه‌هایی زندگی می‌کنیم که یا آن‌ها را خریده‌ایم و یا اجاره کرده‌ایم؛ به هرحال سر و کار هرکسی روزی به بنگاه‌های املاکی خواهد افتاد. به همین خاطر میزانی از آگاهی اولیه درباره‌ی اصطلاحات رایج بازار مسکن در آن برای همه‌ی افراد ضروری به نظر می‌رسد.

هنگامی که با مشاوران املاک درباره‌ی یک ملک صحبت می‌کنیم کلماتی را از آن‌ها می‌شنویم که تا به حال نشنیده بودیم و برایمان تازگی دارد. به علاوه، بعضی از کلمات هستند که بارها آن‌ها را شنیده‌ایم اما از معنای واقعی آن‌ها بی‌خبریم. منظور از معنای واقعی معنایی است که کلمات از نظر جایگاه حقوقی دارند. به همین خاطر در دپارتمان بزرگ عظیمی تصمیم گرفتیم ۱۰ مورد از اصطلاحات رایج بازار مسکن را برای شما توضیح دهیم.

با دانستن این اصطلاحات خرید ملک در اصفهان برای شما آسان تر می شود.

۱- اجاره

قراردادی است که بر اساس آن یک طرف معامله به نام مؤجر بخشی از مال یا دارایی خود را در ازای دریافت اجاره بها از طرف دیگر به نام مستأجر، در اختیار او قرار می‌دهد. اگرچه اجاره‌ بیشتر در بازار مسکن کاربرد دارد، اما اختصاصی به آن ندارد و برای اموال منقول مانند خودرو نیز به کار می‌رود. اگر شخصی به جای مسکن یا خودرو، نیروی کار خود را در اختیار دیگری قرار دهد و در مقابل آن اجرت دریافت کند، به او اجیر و به شخص اجاره‌کننده، مستأجر می‌گویند.

 

۱۰ مورد از اصطلاحات رایج بازار مسکن

۲- اظهارنامه

متنی مکتوب است که بر اساس قانون تنظیم می‌شود و به موجب آن شخص نویسنده، تقاضای قانونی‌اش را در آن ثبت می‌کند و توسط مأمور قانون به طرف دیگر اعلام می‌شود. به عنوان مثال در بازار مسکن ممکن است مستأجر مبلغ اجاره مسکن را به مدت چند ماه پرداخت نکرده باشد؛ آنگاه شخص مؤجر حق دارد که با پر کردن اظهارنامه و ابلاغ آن به مستأجر، از او بخواهد تا نسبت به پرداخت معوقات اقدام کند.

۳- مجهول المالک 

املاک مجهول المالک در بازار مسکن به املاکی گفته می‌شود که در هنگام نصب پلاک در دفتر توزیع اظهارنامه به نام شخص یا اشخاصی معرفی گردیده اما تا به حال از طرف مالک یا وکیل قانونی او درخواستی برای این موضوع به ثبت نرسیده باشد.
کسانی که قصد تصرف قانونی این املاک را دارند باید با توجه به دفاتر توزیع اظهارنامه در ادارات ثبت اسناد درخواست ثبت اینگونه ملک‌ها را بنمایند.

 

املاک مجهول المالک در بازار مسکن به املاکی گفته می‌شود که در هنگام نصب پلاک در دفتر توزیع اظهارنامه به نام شخص یا اشخاصی معرفی گردیده اما تا به حال از طرف مالک یا وکیل قانونی او درخواستی برای این موضوع به ثبت نرسیده باشد.

 

۴- مشاع

در بازار مسکن اگر یک ملک چند مالک داشته باشد، هرکدام میزان معینی از سهم را در آن ملک دارند؛ اما برخی از قسمت‌ها مانند راه پله، پشت بام، حیاط و… به صورت اشتراکی هستند که اصطلاحاً به آن‌ها مشاع می‌گویند. مشاعات نیز جمع کلمه‌ی مشاع است که به مجموع بخش‌های اشتراکی گفته می‌شود.

۵- افراز 

اگر یکی از مالکان ملک مشاع با شرکای دیگر کنار نیاید و بخواهد سهم خود را از بخش‌های اشتراکی بگیرد، باید دعوایی را مبنی بر تقسیم بخش مذکور اقامه کند که به این تقسیم کردن اصطلاحاً افراز می‌گویند. ملک مفروز ملکی است که افراز شده باشد؛ یعنی در ابتدا مشاع بوده و بعد از حالت اشتراکی خارج شده است.

۶- پایان کار 

هرگاه کار ساخت و ساز یک ساختمان به پایان برسد، شهرداری باید آن را تأیید کند. به گواهی تأیید شهرداری برای اتمام ساخت و ساز یک ساختمان، گواهی پایان کار گفته می‌شود. در بازار مسکن گواهی پایان کار یکی از گواهی‌های مهم محسوب می‌شود که هیچ ملکی بدون آن حق ثبت سند را ندارد. همچنین کاربری ملک در گواهی پایان کار تعیین می‌شود. برای أخذ گواهی پایان کار باید خلافی و عوارض مربوطه را پرداخت کرده باشید و در ساخت و ساز ملک هم کاملاً بر اساس ضوابط و مقررات اعلام شده از سوی شهرداری باشد.

۷- تصرف عدوانی

اگر مال یا ملکی به صورت غیر قانونی و بدون رضایت مالک از تصرف او خارج شود، این موضوع اصطلاحاً تصرف عدوانی نامیده می‌شود. به عنوان مثال در بازار مسکن اگر شخصی بدون رضایت مالک مسکن آن را تصرف کرده و در آن زندگی کند، می‌گویند تصرف عدوانی صورت گرفته است.

۸- تفکیک املاک

اگر یک ملک یکپارچه به قطعات کوچکتری تقسیم شود، اصطلاحاً می‌گویند که ملک تفکیک شده است. اگر ملک چند مالک داشته باشد تمام آن‌ها باید برای انجام تفکیک مورد نظر توافق داشته باشند. در بازار مسکن ملک تفکیکی پس از تفکیک قانونی با یک ملک مستقل تفاوتی ندارد و برای آن سند جداگانه صادر می‌شود.

۹- سرقفلی 

سرقفلی برای املاک تجاری موضوعیت دارد و عبارت است از درجه‌ی معروف بودن یا مشهور بودن یک مکان تجاری به یک فعالیت خاص. سرقفلی جزیی از دارایی‌های نامشهود محسوب می‌شود و معنایی مشابه صاحب امتیاز دارد.

سرقفلی به طور جداگانه در معاملات بنا منتقل می‌شود.

۱۰- عرصه و اعیان  

در بازار مسکن به زمینی که یک ملک در آن ساخته می‌شود عرصه و به بخش‌های ساختمانی ساخته شده در آن اعیان گفته می‌شود. اعیان از نظر حقوقی هر آن چیزی است که در یک زمین ساخته شده باشد. به عنوان مثال در مجتمع‌های آپارتمانی به زمینی که واحدها در آن بنا نهاده شده‌اند، عرصه و به واحدهای ساخته شده اعیان می‌گویند.

 



:: بازدید از این مطلب : 12
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : amlakazimi

با افزایش و توسعه زندگی شهرنشینی به تبع آپارتمان نشینی بالخصوص در شهر های بزرگ مسائل و مشکلات زیادی را به وجود آورده است. آپارتمان یا ساختمان هایی که تعداد ساکنین و واحد های آن متعدد است اغلب با مشکلات بیشتری رو درو هستند و تصمیم گیری در خصوص مشکلات و مسائل ساختمان بنظر سخت تر می آید از همین روی متاسفانه مراجع قضایی با افراد و پرونده های زیادی در این خصوص مواجه است. قانونگذار با تصویب قوانین متعدد از جمله قانون تملک آپارتمان ها و قانون روابط موجر و مستاجر و غیره سعی در پیشگیری و حل این مشکل نمود تا افراد با رعایت اصول و قواعد آن بتوانند با هم هماهنگ و هم نظر شوند برای  برقراری و حفظ نظم در ساختمان تا مشکلات ناشی از آپارتمان نشینی حل گردد. یکی از مسائلی که همواره وجود دارد هزینه های ساختمان و سوالات پیش رو ساکنین است که چه کسی مسئول و موظف به پرداخت هزینه های ساختمان یا شارژ ساختمان است ؟ در واقع هدف دپارتمان املاک عظیمی در این مقاله پاسخ به سوالات زیر است:

آیا حتما باید فرد مالک باشد ؟ در ملک سکونت داشته باشد ؟ یا مستاجر و یا ساکن در ملک وی مسئول پرداخت هزینه ها ساختمان به میزان سهمشان است ؟ قانونگذار مالک را مسئول پرداخت هزینه ساختمان می داند یا مستاجر را ؟ کدامیک از هزینه های ساختمان بر عهده مالک و کدامیک بر عهده مستاجر می باشد ؟ پاسخ کلیه سوالات با توجه به متن قانون قابل پاسخگویی می باشد . در واقع قانونگذار در قوانین به طور کلی نه تنها مالک آپارتمان را موظف به پرداخت هزینه های مشترک ساختمان دانسته بلکه فرد استفاده کننده از ملک مانند مستاجر را نیز مسئول پرداخت هزینه های ساختمان دانسته است . به همین دلیل در این مقاله هدف گروه بزرگ مشاورین املاک عظیمی بررسی مسئول پرداخت هزینه های ساختمان مالک یا مستاجر و مسئولیت مشترک مالک و مستاجر در برابر مدیر ساختمان می پردازیم  .

مسئول پرداخت هزینه های ساختمان

مسئول پرداخت هزینه های ساختمان مالک یا مستاجر

برای آگاهی به این مسئله که چه کسی مسئول پرداخت هزینه های ساختمان مالک یا مستاجر باید گفت بر طبق قانون مدنی و قانون روبط موجر و مستاجر و سایر قوانین به تفکیک به بررسی هزینه ها و نحوه تقسیم آن می پردازیم .
بر طبق ماده 486 قانون مدنی " تعمیرات و کلیه مخارج که در عین مستاجره نیاز و لازم است برای استفاده از ملک به عهده مالک است مگر آن که خلافش شرط شده باشد مثلا برای استفاده از خانه اجاره ای نیاز است اشپزخانه کابینت شود که باید مالک هزینه آن را بدهد مگر اینکه در قرارداد اجاره مستاجر هزینه نصب کابینت را بر عهده گرفته باشد یا عرف جامعه برخلاف این باشد که بر عهده مالک است نه مستاجر و همچنین است آلات و ادواتی که برای امکان استفاده از ملک اجاره ای لازم می باشد . "
قانونگذار برای این مسئله که به طور کلی مالک را مسئول پرداخت هزینه ساختمان می داند یا مستاجر را  بر طبق ماده 10 قانون روابط موجر و مستاجر این گونه بیان می کند که " تعمیرات کلی و اساسی مورد اجاره که مربوط به اصل بنا و یا تاسیسات عمده ی منصوبه در آن از قبیل دستگاه های حرارت مرکزی و تهویه و آسانسور باشد به عهده موجر است و تعمیرات جزئی و همچنین تزیین و تعمیری که مربوط به استفاده بهتر از مورد اجاره باشد با مستاجر خواهد بود مگر آنکه در قرارداد  به صورت دیگری شرط شده باشد . "

پس به طور کلی می توان گفت که هزینه های اساسی و برای استفاده از ساختمان و تعمیر ساختمان برای اینکه آن ملک قابلیت استفاده داشته باشد بر عهده مالک آن خانه است ولی اگر هزینه های جزئی مربوط به استفاده بهتر و غیر ضرور باشد بر عهده مستاجر ملک می باشد . به عنوان مثال : خانه ای دارای رنگ مناسبی و مستاجر کاغذ دیوار می خواهد در این صورت مالک موظف به انجام کاغذ دیواری نیست مگر مستاجر خودش بخواهد انجام دهد.

مسئولیت مشترک مالک و مستاجر در برابر مدیر ساختمان

برای بررسی اینکه چه کسی مسئول در پرداخت هزینه ها در برابر مدیر ساختمان است و یا اگر هزینه های را پرداخت نکند مستاجر آیا مدیر می تواند به مالک مراجعه کند که برای پاسخ به این سوال باید گفت که مسئولیت مشترک مالک و مستاجر در برابر مدیر ساختمان براساس ماده 23 آیین نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان ها چنانچه به موجب اجاره نامه یا قرارداد خصوصی پرداخت هزینه های مشترک به عهده ی مالک باشد و مالک از پرداخت استنکاف نماید مستاجر می تواند از محل مال الااجاره هزینه های مربوط را پرداخت کند در صورتی که پرداخت هزینه های جاری مشترک به عهده ی استفاده کننده باشد و از پرداخت استنکاف کند مدیر یا مدیران می توانند علاوه بر مراجعه به استفاده کننده به مالک اصلی نیز مراجعه نمایند .
پس بنابراین اگر یکی از واحد های یک آپارتمان که اجاره داده شده است و مستاجر استفاده کننده از آن واحد است هزینه های مشترک که باید پرداخت شود را پرداخت نکند می توان گفت بر طبق این تبصره مسئولیت مالک و مستاجر تضامنی است یعنی اگر مالک پرداخت نکرد مدیر با مراجعه به مستاجر می تواند هزینه را درخواست کند و اگر مستاجر پرداخت نکند مدیر برای دریافت هزینه می تواند به مالک مراجعه کند تا هزینه های مشخص را دریافت نماید .

دپارتمان املاک عظیمی امیدوار است با انتشار این مقاله توانسته باشد تا حدی به پرسش های ذهنی شما پاسخ داده باشد و به شما در خرید ملک در اصفهان کمک کرده باشد.



:: بازدید از این مطلب : 9
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : amlakazimi

اگر فکر می‌کنید دریافت کد رهگیری در معاملات املاک اهمیتی ندارد و یا تاکنون زمان اجاره آپارتمان و خرید خانه اقدام به دریافت این کد نکرده‌اید این مطلب را که در سایت دپارتمان بزرگ املاک عظیمی درج شده است را تا انتها مطالعه کنید چون قطعا نظر شما را در مورد کد رهگیری املاک عوض خواهد کرد.

حتما در بنگاه‌های املاک صفحات رنگی قولنامه را دیده‌اید، که در زمان خرید یا اجاره ملک، به امضا طرفین قرارداد و شاهدان می‌رسد. اگرچه مشاوران املاک سال‌هاست از این نوع قولنامه‌ها برای خرید و اجاره خانه استفاده می‌کنند، این قولنامه‌ها از ضمانت و اطمینان کافی برخوردار نیستند و تنها به عنوان یک پیش‌نویس در معاملات مسکن می‌توان قبولشان داشت و برای اعتبار قراردادها حتما نیاز به دریافت کد رهگیری املاک وجود دارد.

  • دریافت کد رهگیری املاک چه مزیتی دارد؟

معمولا افرادی که تجربه زیادی در معامله ملک ندارند همیشه از این نگرانند که مبادا زمان قرارداد بستن کلاه سرشان برود. دریافت کد رهگیری املاک این اطمینان را به شما می‌دهد که ملک مورد معامله بدون اشکال است و قرارداد آن معتبر خواهد بود.

از آن‌جا که سامانه دریافت کد رهگیری املاک در سراسر کشور برقرار است از فروش همزمان یک ملک به چند نفر جلوگیری می‌شود. همچنین با دریافت این کد می‌توانید از قرار گرفتن ملک در طرح‌های شهرداری و میزان بدهی آن به بانک‌ها مطلع شوید.

این کد دریافت‌شده نزد مراجع قضایی از اعتبار کافی برخوردار است در نتیجه طرفین معامله نمی‌توانند پس از ثبت آن روی قیمت یا زمان تحویل ملک دبه کنند؛ در صورت رخ دادن چنین موردی می‌توان با در دست داشتن قرارداد و کد اخذشده، از شخص موردنظر شکایت کنید.

چرا دریافت کد رهگیری املاک در معاملات مسکن اهمیت دارد؟

  • چگونه می‌توان کد رهگیری دریافت کرد؟

کد رهگیری معاملات املاک را مشاورین املاک برای شما می‌گیرند؛ به این ترتیب که تمامی مفاد قرارداد اعم از تاریخ قرارداد و تحویل ملک، مبلغ فروش، رهن یا اجاره، بیعانه پرداخت شده، امکانات خانه و… در سامانه ثبت می‌گردد. علاوه بر این مشخصات کامل طرفین قرارداد به همراه آدرس، کد پستی و پلاک ثبتی ملک نیز در سامانه ثبت می‎شود.

پس از تایید قرارداد و کد رهگیری در سامانه ثبت معاملات و املاک کشور، پیامکی برای شما ارسال می‎شود که این موضوع را به اطلاع شما می‌رساند. سپس می‌توانید برای دریافت قرارداد و امضا آن به بنگاه‌ املاک مراجعه کنید. این قرارداد در سه نسخه چاپ می‏‌شود که یکی نزد مشاوره املاک باقی می‌ماند و دوتای دیگر به طرفین معامله داده می‌‏شود.

در بالای هر یک از نسخه‌های قرار داد کد QR چاپ و برچسب هولوگرام چسبانده شده است تا اصالت آن برای شما محرز شود.

  •  

 

 

 

  • کد رهگیری چند رقمی است؟

کد رهگیری در سمت چپ پایین برگه چهارم مبایعه نامه درج شده است. کد رهگیری املاک ۱۳ رقمی است. این کد از طریق پیامک به خریدار و فروشنده ارسال می‌شود.

  • برای اخذ کد رهگیری به چه نکاتی باید توجه کرد؟

همانطور که گفتیم قرارداد خود را حتما در آژانس های رسمی مسکن به ثبت برسانید. از آنجا که برای اخذ کد رهگیری درست بودن کد پستی ملک بسیار اهمیت دارد، توصیه می‌کنیم کد پستی درج شده در قبوض یا پشت کارت ملی مالک را ملاک قرار ندهید و حتما اقدام به دریافت تاییدیه کد رسمی کنید.

چرا دریافت کد رهگیری املاک در معاملات مسکن اهمیت دارد؟

  • هزینه دریافت کد رهگیری چقدر است؟

طبق قانون دریافت کد رهگیری برای طرفین قرارداد هزینه‌ای ندارد و مشاورین املاک موظف هستند با درخواست شما آن را از سامانه اخذ کنند؛ با این حال بسیاری از مشاورین به دلایل مختلف، از جمله فرار مالیاتی، شما را مجاب می‌کنند که دریافت کد رهگیری لزومی ندارد و به‌ درد بخور نیست.

توصیه می‌کنیم قرارداد خود را حتما در بنگاه‌های املاک رسمی به ثبت رسانید و پس از توافق اولیه از بنگاه‌دار بخواهید در اسرع وقت اقدام به دریافت کد رهگیری کند. هزینه دریافت این کد بسیار ناچیز است و مبلغ آن در سایت ثبت معاملات و املاک کشور درج شده است.

توجه داشته باشید بعضی از مشاورین املاک برای اخذ کد رهگیری از شما هزینه چند صد هزارتومانی طلب می‌کنند که مازاد بر حق کمیسیون است. در صورت مشاهده چنین موضوعی می‌تواند با اتحادیه مشاورین املاک شهر خود تماس بگیرید و شکایت خود را ثبت نمایید.

هدف گروه بزرگ مشاورین املاک عظیمی از انتشار چنین مقاله هایی آگاه سازی و جلوگیری از کلاهبرداری برخی از بنگاه های غیر رسمی می باشد. با دپارتمان املاک عظیمی با خیال آسوده خرید ملک در اصفهان داشته باشید.

 



:: بازدید از این مطلب : 7
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 12 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : amlakazimi

بنا به گفته یکی از مقامات قضایی، با تشکیل هر پرونده حداقل ده تن مستقیم درگیر آن خواهند بود که این مسأله حداقل برای دو خانوار ایرانی ایجاد دغدغه خواهد کرد؛  بنابر این  در گروه بزرگ مشاورین املاک عظیمی بر آن شدیم تا با مطرح کردن این مبحث در وبسایت azimiborj.com به پیشگیری و  جلوگیری از وقوع دعوای حقوقی و کیفری و بالا بردن سطح آگاهی خریداران کمک کنیم و در کاهش آمار پرونده های قضایی نقش بسزایی داشته باشیم.

در تنظیم قرارداد پیش فروش آپارتمان طرفین باید دقت لازم را داشته باشند، زیرا در این معامله ملک قابل رویت نیست تا خریدار کلیه امکانات ملک را با یک نگاه بسنجد و با قید یک عبارت ساده «ملک به رویت خریدار رسید و وی از کلیه کم و کیف مورد معامله اطلاع دارد » فروشنده سلب مسئولیت نماید. همچنین شاید صرفاً توافق شفاهی باعث رفع ابهامات طرفین نشود و برداشت هر شخص از توافقات متفاوت و نهایتاً منجر به اختلاف شود؛ پس نتیجتاً باید کلیه شرایط و توافقات مکتوب و مورد امضای طرفین قرار گیرد

برای تنظیم قرارداد پیش فروش آپارتمان در ابتدای امر باید مشخصات طرفین از جمله نام و تاریخ تولد و شماره شناسنامه و نشانی و شماره تماس و… قید و همچنین باید مشخص شود، فروشنده چه سمتی دارد و آیا می‌تواند در مورد ملک معامله‌ای انجام دهد. ممکن است فروشنده مالک زمین و صاحب سند باشد و یا شاید سازنده ملک است که بر اساس توافقات سهمی از آپارتمان در حال ساخت را دارد. پس مهم‌ترین مسأله در آغاز کار این است که مشخص شود، آیا فروشنده می‌تواند ملک را منتقل کند یا خیر؟

بسیاری از دعاوی به دلیل بی توجهی خریداران به همین امر صورت می‌پذیرد که مدارک فروشنده از جمله سند ملک، قرارداد ساخت و یا مشارکت و نحوه تقسیم ملک بین مالک و سازنده و… را به دقت مطالعه و بررسی نمی‌نمایند و با مدارک شناسایی فروشنده از جمله شناسنامه و کارت ملی تطبیق نمی‌دهند و حتی برخی این امر مهم را به افراد مستقر در بنگاه املاک می‌سپارند که خود منشأ بسیاری از اختلافات و سوء استفاده‌هاست.

بند بعدی قرارداد پیش فروش آپارتمان مشخصات مورد معامله است که باید به دقت و با جزییات کامل ذکر شود؛ از جمله مساحت و طبقه و واحد و شماره ثبت ملک اصلی است در ادامه مورد معامله باید منضمات آپارتمان که عرفا جز ملحقات ملک است ذکر شود؛ از جمله اشتراک برق، آب، تلفن، گاز و… و پارکینگ و انباری است که ترجیحاً محل پارکینگ و انباری نیز باید ذکر شود.

در بند بعدی این قرارداد باید مشخصات ملک از جمله نقشه و تعداد اتاق‌خواب‌ها، کمد دیواری، جنس مصالح ( رنگ، شیرآلات، دستگیره، سیم‌کشی، رادیاتورها، آیفون، درب‌ها، کلید و پریز، کولر، کابینت، سرویس بهداشتی و… ) ذکر که هر یک از موارد خود ممکن است باعث بروز اختلاف و مشکلات شود.
بند بعدی قرارداد پیش فروش آپارتمان مشخصات فنی و معماری ساختمان که کاربری زمین، زیربنای کل ساختمان، تعداد طبقات، واحدها، نوع مصالح مصرفی ساختمان، نمای بیرونی، سیستم گرمایشی و سرمایشی باید ذکر گردد. می‌توان برای ضمانت اجرای این تعهدات عنوان کرد، ملک هر کدام از این شرایط را نداشته باشد با توجه به نظر کارشناس از ثمن معامله کاسته می‌شود و یا خریدار حق فسخ معامله را دارد.

قوانین و مقرر‌ات پیش فر‌وش آپارتمان

 

بهای ملک و چگونگی پرداخت آن نیز امری است که باید با دقت و با جزییات در قرارداد پیش فروش آپارتمان اعلام شود. معمولاً بهترین شیوه، الزام خریدار به پرداخت قسمتی از بها بر اساس مراحل پیشرفت کار است که با رسیدن به هر مرحله که زمان آن نیز در قرارداد پیش فروش آپارتمان تعیین می شود، خریدار ملزم به پرداخت اقساط خود است؛ که در صورت عدم پرداخت فروشنده می‌تواند برای خود حق فسخ قائل شود و یا به صورت روزشمار خسارت تعیین گردد و یا به تعداد روزهای دیرکرد فروشنده نیز می‌تواند تحویل ملک را به تأخیر بیندازد.

معمولاً بخشی از مبلغ قابل پرداخت در معامله به زمان تنظیم سند رسمی در دفترخانه موکول می‌گردد که پیشنهاد کارشناسان این است که تفاوت قیمت ملک بدون سند ( اصطلاحاً قولنامه‌ای ) و ملک سنددار برای زمان تنظیم سند باقی بماند تا به هر دلیلی فروشنده از تنظیم سند رسمی کوتاهی نمود خریدار مغبون و متضرر نشود، تا اگر عدم تنظیم سند منجر به اقامه دعوای الزام تنظیم سند رسمی شد که هزینه‌های اجرای آن ناچار توسط خریدار باید پرداخت شود تا اجرای حکم محقق گردد را بتوان از مبلغ برداشت نمود و تهاتر کرد.

مسأله دیگری که در تعهد تنظیم سند رسمی باید مورد توجه قرار گیرد اینکه شخص متعهد و فروشنده آیا سند رسمی یا وکالت‌نامه رسمی از صاحب سند برای این امر دارد یا خیر؟ که در صورت منفی بودن پاسخ، تعهد وی هیچ الزامی برای صاحب سند به وجود نمی‌آورد و این امر خود موجب مشکلات متعدد طرفین می شود.

یکی از شروط مهم قرارداد پیش فروش آپارتمان، تعیین تاریخ تحویل ملک است که باید برای اجرای آن ضمانت اجرای محکمی قرار داد؛ که در صورت تأخیر خریدار بتواند کلیه ضررهای خود را جبران نماید. با توجه به مسائل مختلفی که سازندگان با آن درگیرند، در تلاش‌اند زمان تحویل ملک را برای جلب خریدار کوتاه جلوه دهند و معمولاً به دلایل مختلف نمی‌توانند به تعهد خود پایبند باشند که این امر موجب ضرر خریداری می‌شود که برای سکونت در ملک خود برنامه‌ریزی نموده و هر روز تأخیر موجبات سختی و ضرر مالی وی می‌گردد، یکی از بهترین ضمانت اجراهای تعهد تحویل ملک خسارت تأخیر روزانه بر اساس قیمت اجاره همان ملک است تا جبران خسارت خریدار را نماید.

گروه بزرگ مشاورین املاک عظیمی به همراه تیم حقوقی مجرب و با تجربه خود شرایطی را مهیا کرده تا قراردادهایی اصولی و  منطبق بر قوانین حقوقی در زمینه خرید ملک در اصفهان مجموعه عقد گردد.



:: بازدید از این مطلب : 10
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : amlakazimi

اگر قصد خرید و یا اجاره آپارتمان را داشته باشید حتما به این موضوع برخورده اید که کدام طبقه آپارتمان از شرایط بهتری برای سکونت برخوردار است.

با انتشار این مقاله در وبسایت azimiborj.com  سعی کردیم مواردی که برای همه افراد ساکنین واحدهای آپارتمان جزو الویت می باشد را طبق تجربه نیم قرنی گروه بزرگ مشاورین املاک عظیمی بررسی کنیم تا با  توجه به برخی نکات شما را در  تصمیم گیری و انتخاب مناسب تر کمک کرده باشیم.

بهترین طبقه‌ آپارتمان برای سکونت

1. دسترسی در شرایط مواقع اضطراری

منظور از دسترسی، ورود و خروج  و راحتی رسیدن به واحد مد نظرمون می باشد. شما در آپارتمان باید برای دسترسی به خروجی ساختمان تعدادی پله را طی کنید. البته که امروزه اکثر آپارتمان ها دارای آسانسور می باشند . اما اگر این وسیله مورد بازدید و نگهداری مناسب قرار نگیرد خراب می شود. خرابی آسانسور نیز موضوع غیرعادی نمی باشد.

و اینکه بخواهید بعد از یک روز کاری سخت پله های زیادی را طی کنید بسیار ناخوشایند می باشد. این موضوع برای افراد مسن مسئله مهم تری می باشد و باعث مشکلات پادرد و کمردرد می شود.

مسئله ی دیگر این است که همه آسانسورها دارای ظرفیتی می باشند و شما نمی توانید وسایل سنگین با آن حمل کنید. اگر شما بخواهید زمانی جابجایی وسایل سنگین داشته باشید  باید از طریق پله های اینکار را انجام دهید آنوقت است که اگر واحد شما در طبقات پایین باشدف کار شما راحتتر می باشد.

نکته ی دیگر در این زمینه در موارد اضطراری می باشد. زمانی که ساختمان دچار حریق و یا زلزله و از این دست اتفاقات شود شرایط واحدهای واقع شده در طبقات پایین مناسبتر می باشد. در زمان حریق آتش نشان ها دسترسی راحتتری دارند. دو خصلت وزن  و ارتفاع کم ساختمان از نقاط قوت ساختمان در برابر نیرو زلزله می باشد.

2. چشم انداز و نورگیری

یکی از نکات جذاب و مهم دیدن مناظر مطلوب و دید مناسب و نور کافی برای منزل می باشد. زمانی که پرده خانه خود را کنار می زنید دوست دارید با تصویری زیبایی تماشا کنید.

دیدن تصاویر زیبا و از بالا بسیار زیبا می باشد. همچنین با تابیدن نور پر انرژی بر منزل باعث افزایش انرژی و تازگی در ساکنین واحد می شود.

البته این فاکتور بسیار وابسته به محیط اطراف ساختمان وابسته است اگر دورتا دور ساختمان شما پر از ساختمانهای بلند باشد و دارای منظره نامناسب باشد شرایط فرق می کند. یا حتی معماری غلط می تواند شما را از این امکانات محروم کند

به هر حال باید بگوییم واحد طبقات بالا به نسبت طبقات پایین از این لحاظ برتری دارند.

3. بهترین طبقه آپارتمان از لحاظ گرمایش و سرمایش

این مسئله نیز به عوامل زیادی وابسته می باشد. از نظر گرمایش اگر ساختمان شما در سطح بالایی نسبت به ساختمانهای اطراف باشد و آفتاب مستقیم را داشته باشید در فصل تابستان گرمای زیادی را تجربه می کنید. و برای خنک کردن منزل نیاز به صرف انرژی بیشتری دارید. البته وجود بادهای خنک در صورت جایگاه خوب ساختمان می تواند باعث تهویه هوا طبقات بالا بشود. البته برای طبقات پایین نیز بستگی به محیط ساختمان و همچنین شرایط فنی ساختمان می باشد. تراکم زیاد ساختمان باعث ساکن ماندن هوا می شود. از طرفی شما از سایه بهره می برید و منجربه خنکی می شود.

اما از لحاظ سرمایش شما اگر در طبقات بالا باشید اگر اطراف ساختمان خالی باشد شما باد سرد را تجربه خواهید کرد. برای طبقه اول نیز بخاطر اینکه زیر طبقه اول خالی می باشد سرما از کف به واحد منتقل می شود. البته برای این نقص می توان از سیستم گرمایش از کف استفاده کرد.

در نتیجه در تابستان شرایط برای طبقات پایین ساختمان و برای فصل زمستان شرایط برای طبقات بالا بهتر است.

4. سر و صدا

گزینه بعدی بررسی بهترین طبقه آپارتمان، از لحاظ آرامش و سروصدایی  می باشد. شما در طبقات بالا از سروصدای خیابان و کوچه دور می باشید همچنین به دلیل اینکه طبقه ای در بالای شما قرار نگرفته از سروصدای بالاسری درامان می باشید. ولی اگر دارای بچه باشید و یا سرو صدا زیادی ایجاد کنید، طبقات بالا اعتراض می کنند.

در طبقات پایین به دلیل نزدیکی به کوچه و خیابان سر و صدا زیاد می باشد.همچنین سر و صدا طبقه بالا نیز می تواند باعث آزردگی شما شود. ولی از طرفی زیر طبقه اول خالی می باشد و شما از نظر اعتراض آسوده خاطرمی باشد.

بهترین طبقه‌ آپارتمان برای سکونت

5. امنیت

همیشه طبقات پایین تر برای سارقین مورد مناسبتری می باشند. علاوه بر دسترسی راحت تر که می توانند از طریق راه پله و بازکردن در ورودی واحد یا از طریق پنجره و یا تراس به داخل خونه راه پیدا کنند. حمل وسایل مسروقه نیز راحت و سریعتر انجام می شود و از لحاظ فرار نیز زودتر می توانند عمل کنند.

6. شرایط آب و رطوبت

یکی از مشکلاتی که می تواند برای ساکنین طبقات بالایی آپارتمان رخ دهد، کمبود فشار آب می باشد. البته امروزه ساختمانهای تازه ساخت به دلیل وجود مهندس مرتبط با تاسیسات با طراحی اصولی و در بعضی موارد با گذاشتن منبع آب در بام یا موتورخانه مناسب این مشکل را کم کرده است.

از دیگر موارد که باز بیشتر مربوط به طبقه آخر می باشد. عدم عایق کاری مناسب در پشت بام و نفوذ رطوبت به سقف واحد می باشد. که می تواند دردسر زیادی برای واحدهای آن طبقه فراهم کند.

7. قیمت کدام طبقه آپارتمان بیشتر است؟

براساس بررسی هایی که در قیمتهای ساختمان ها انجام دادیم متوجه شدیم قیمت و محبوبیت طبقات بالاتر بیشتر می باشد. شما می توانید با قیمت بالاتر و راحتتر به فروش و اجاره برسانید. این موضوع هم می تواند برای عده ای مهم باشد.

جمع بندی:

برای تعیین بهترین طبقه آپارتمان نمی‌توان یک نسخه‌ی کلی صادر کرد و افراد باید با توجه به شرایط و اولویت‌هایشان دست به انتخاب بزنند.

گروه بزرگ مشاورین املاک عظیمی آماده ارائه مشاوره و کمک به شما عزیزان می باشد تا با توجه به شرایط و اولویت های خود انتخاب درست و مناسب تری جهت خرید ملک در اصفهان  داشته باشید.



:: بازدید از این مطلب : 9
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : amlakazimi

در این مقاله قصد داریم طبق سال ها تجربه تیم وکلای املاک گروه بزرگ مشاورین املاک عظیمی به ۱۰ قانون حقوقی مهم که لازم است هر مستاجری بداند بپردازیم پس با ما همراه باشید و با دقت بخوانید.

۱پرداخت هزینه های خانه اجاره ای

ماده ۴۸۶ در این باره مقرر می دارد که تعمیرات و کلیه مخارجی که در عین مستاجره برای استفاده از آن لازم باشد به عهده مالک یا موجر است.

لذا باید گفت که آن تعمیراتی که به خود عین ملک اجاره ای ربطی پیدا نمی کند با مستاجر است و به موجر یا مالک ارتباطی پیدا نمی کند. برای مثال اگر حین اجاره شیر آب یا سیستم گرمایشی یا سرمایشی یا لامپ های خانه و موارد دیگر به مشکلی بربخورد با مستاجر است و باید هزینه های آن را پرداخت کند.

اما برای مثال اگر در همان ابتدای اجاره که مستاجر خانه را بازدید میکند و از خرابی بعضی امکانات مطلع می شود می تواند از مالک بخواهد که آنها را تعمیر کند و سپس تحویل دهد. اما تعمیراتی که به ملک ربط پیدا کند متوجه مالک خواهد بود؛ برای مثال سقف خانه در اثر باران و کیفیت بد ایزوگام یا آسفالت پشت بام اشکال پیدا کرده در اینجا تعمیر بر عهده موجر خواهد بود.

۲انجام کارهای اضافی و تزئینات در واحد اجاره ای

نکته ای که باید به آن دقت کرد این است که اگر فرد مستاجر هزینه هایی را برای ملک انجام دهد یا مثلا تزییناتی را برای ملک که جدا نشدنی است انجام دهد و از مالک و موجر اذن نداشته باشد هزینه آن را نمی تواند مطالبه کند.

مگر در مواردی مثل مثال بالا (سقف و دیوار) که باعث سختی زندگی شود و اذن و دسترسی به موجر نباشد تا اجازه گرفته شود لذا مستاجر می تواند آن تعمیرات را انجام دهد و هزینه های آن را از موجر دریافت کند. پس باید دانست مستاجر بابت تغییراتی که در ملک می دهد حق مطالبه هزینه ای را از موجر ندارد مگر از قبل اجازه گرفته باشد البته همین تغییرات و دخالت در ملک ممکن باعث شود موجر حق فسخ پیدا کند.

۱۰ قانون حقوقی مهم که هر مستاجری باید بداند

۳تلف شدن واحد اجاره ای

نکته دیگری که چند سالی است گویا متداول شده است این است که اگر به عنوان مستاجر محلی را اجاره کرده اید چه به عنوان سکونت یا چه به عنوان مغازه، طبق ماده ۴۸۳ قانون مدنی اگر در مدت اجاره در اثر حادثه ای مثل زلزله که چند سالی است در ایران مناطق مختلف را تهدید میکند آن عین اجاره شده خراب شود یا تلف شود اجاره از زمانی که آن حادثه رخ داده است منحل می شود و دیگر مستاجر تکلیفی به دادن اجاره بها ندارد و میتواند پول ودیعه ای را که داده نیز پس بگیرد و در جایی دیگر واحدی را اجاره کند.

۴ذکر مدت در قرارداد اجاره

در قرارداد اجاره باید دقت کرد که مدتی برای آن ذکر شود و ذکر مدت در قرارداد علت اصلی صحیح بودن آن به حساب می آید زیرا در غیر این صورت آن اجاره باطل خواهد بود اثر باطل بودن متوجه مستاجر خواهد بود و ممکن است به ناحق محکوم به پرداخت خساراتی گردد که مستند به وی نیست.

لذا لازم است در این زمینه قراردادی صریح نوشته شود و مدت اجاره برای مثال یک سال در آن ذکر شود.

۵عیب در مال اجاره ای

ماده ۴۷۸ مقرر میدارد که اگر عین اجاره ای عیب داشته باشد یا معیوب باشد مستاجر می تواند به علت این عیب قرارداد را فسخ کند اما اگر موجر عیب پیش آمده را تعمیر کند و از آن رفع عیب کند دیگر برای مستاجر حق فسخی پیش نخواهد آمد.

ماده ۴۷۸:

هر گاه معلوم شود عین مستأجره در حال اجاره معیوب بوده مستأجر می ‌تواند اجاره را فسخ کند یا به همان نحوی که بوده است اجاره را با تمام اجرت قبول کند ولی اگر موجر رفع عیب کند به نحوی که به مستأجر ضرری نرسد مستأجر حق فسخ ندارد.

۶.  اجاره مالی که شراکتی است.

در اجاره باید دقت کرد که اگر ملکی را اجاره می کنید بدانید آن ‌مال متعلق به چند نفر است؟ آیا در مالکیت مشاع و مشترک است یا خیر تنها و تنها یک‌ مالک دارد. دانستن این نکته به این علت است که اگر ملکی را اجاره کنید و چند مالک داشته باشد و یکی از مالکین بدون اجازه دیگری ملک را به شما اجاره داده باشد شریک دیگر می تواند خلع ید شما را از دادگاه تقاضا کند و شما متحمل خسارات زیادی شوید. این امر را ماده ۴۷۵ قانون مدنی مقرر کرده است.

اجاره مال مشاع جایز است؛ لیکن تسلیم عین مستأجره موقوف است به اذن شریک.

۷فوت مستاجر یا موجر و تکلیف اجاره

عقد اجاره عقدی لازم است و با فوت موجر یا مستاجر قرارداد اجاره تا پایان مدت باقی و پابرجاست. مگر آنکه این امر در قرارداد قید گردد که در صورت فوت مستاجر یا مالک اجاره منحل شود. اما در غیر این صورت در حالتی که مستاجر فوت شود اجاره به وراث وی می رسد.

۱۰ قانون حقوقی مهم که هر مستاجری باید بداند

 ۸. انجام تغییرات توسط موجر

در قرارداد اجاره طرف توافق حاصله مستاجر مالک‌ منافع شده است و در آن مدت از آن استفاده کامل خواهد کرد. در اینجا باید به عنوان یک مستاجر حقوق خود را بدانید که یکی از آن ها این است که موجر نمی تواند در مدت اجاره تغییری در عین اجاره ای انجام دهد. برای مثال موجر نمی تواند به این دلیل که الان مصالح ساختمانی ارزان شده و قرار است بعدا گران شود و از قبل قصد داشته ملک اجاره ای را تغییراتی بدهد، این کار را انجام دهد؛ زیرا مستاجر حق دارد که از عین مستاجره استفاده کند و موجر حق این تغییرات و مزاحمت را ندارد.

مگر آنکه تعمیراتی اساسی لازم‌ آید که اگر انجام نشود به ملک‌ موجر خسارات و زیان وارد می شود که در اینجا موجر طبق قانون حق دارد آن تعمیرات را انجام دهد و اگر مستاجر این اجازه تعمیرات را به موجر ندهد حق فسخ خواهد داشت.

۹‌. عیب دار شدن عین‌ مستاجره یا خراب شدن عین‌ مستاجره

در قانون، مستاجر امین تلقی می شود و به این امین بودن احکامی بار می شود. مثل این که اگر در عین مستاجره خرابی به وجود آید وی مسئول نخواهد بود؛ مگر آنکه ثابت شود در نگهداری آن تعدی و تفریط کرده است. برای مثال اگر مستاجر در اثر کوتاهی که داشته فرزندش کوچکش با اشیائی به در و دیوار و رنگ آمیزی و تزئیات و دکوراسیون ملک‌آسیبی بزند در اینجا به علت کوتاهی مقصر خواهد بود و ضامن خسارات می باشد.

۱۰. شرط کردن ضمن اجاره

در ضمن اجاره مستاجر و موجر ممکن است شروط و توافقات فرعی داشته باشند؛ برای مثال مستاجر ممکن است شرط کند و ضمن قرارداد اجاره که طرف چند مدت موجر موظف است که قسمت دیوارهای خانه را رنگ آمیزی یا دکوراسیون کند یا شروط دیگری که افراد ممکن است چه مربوط به اجاره یا غیر آن باشد انجام دهند.

در این صورت اگر هر کدام ضمن اجاره شرطی کرده باشند و دیگر از انجام شرط تخلف کند فردی که شرط به نفع وی بوده می تواند فورا قرارداد اصلی اجاره را فسخ کند بر خلاف باقی شروط در دیگر قرارداد ها که فرد دیگری را باید الزام کند در اینجا قانون گذار اجازه داده است یک راست فرد به سمت فسخ قرارداد رود.

توصیه ما به شما

ما در این بخش تنها در مورد بخشی از قوانین و ماده های قرارداد اجاره با شما صحبت کردیم. این را فراموش نکنید که زمانی که می خواهید کاری انجام دهید یا قراردادی را ببندید، حتما با یک وکیل آگاه و با تجربه مشاوره کنید.این نکته هم لازم به ذکر است که هر وکیلی در زمینه ای مهارت دارد.

گروه مشاورین املاک عظیمی با مستقر کردن یک تیم حقوقی مجرب در مجموعه خود،  کار مشاوره را به صورت تخصصی انجام میدهد  و امکانی را برای شما به وجود آورده تا با خیال آسوده قراردادهای خرید ملک در اصفهان را عقد نمایید.

 

 

 



:: بازدید از این مطلب : 9
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : amlakazimi
با سلام.به دنیای لوکس بلاگ و وبلاگ جدید خود خوش آمدید.هم اکنون میتوانید از امکانات شگفت انگیز لوکس بلاگ استفاده نمایید و مطالب خود را ارسال نمایید.شما میتوانید قالب و محیط وبلاگ خود را از مدیریت وبلاگ تغییر دهید.با فعالیت در لوکس بلاگ هر روز منتظر مسابقات مختلف و جوایز ویژه باشید.
در صورت نیاز به راهنمایی و پشتیبانی از قسمت مدیریت با ما در ارتباط باشید.برای حفظ زیبابی وبلاگ خود میتوانید این پیام را حذف نمایید.جهت حذف این مطلب وارد مدیریت وب خود شوید و از قسمت ویرایش مطالب قبلی ،مطلبی با عنوان به وبلاگ خود خوش امدید را حذف نمایید.امیدواریم لحظات خوبی را در لوکس بلاگ سپری نمایید...

:: بازدید از این مطلب : 6
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 0 0 | نظرات ()

صفحه قبل 1 صفحه بعد